tisdag 11 oktober 2011

Syskonkärlek utan gräns...

Mamma...
Sen du lämnade oss får jag allt oftare höra...
Att det vi syskon har...
Det är något unikt...

Tittar tillbaka bland de dikter jag skrev för många många år sen...
När du fortfarande fanns här...

Den första skrev jag till lillebror A...
Han var så efterlängtad...
Så fin...

Den andra skrev jag till storebror M...
Han som alltid funnits där...
Allas vår klippa...

-----------

Lillebror (skriven 8/5-1993)

Två små smutsiga händer...
Ett smutsigt litet ansikte...
Två glada och livfulla busiga blå ögon möter mig när jag kommer hem från skolan...
En hjärtlig och menande kram får jag i dörren...
Den lilla leende munnen pratar entusiastiskt medans jag tar av mig ytterkläderna...
Dagen bästa stund är kommen;
Jag är hemma och kan gosa med lillebror en stund!

----------------------------------------------

Min kärlek, stolthet och glädje över dig lillebror är lika stark idag! Du är en gåva, glöm aldrig det!

--------------------------------

Till storebror (skrevs 21/6-1996)

Minns du kojan vid komposten?
Minns du de gamla cyklarna med rosten?
Minns du påsksmällarna och de ljuva barndoms sommarkvällarna?
Minns du den hemmagjorda plogen och alla kojorna vi byggde i skogen?
Minns du kånkandet av kuddar, täcken och sängar?
Minns du vår barndoms härligt doftande sommarängar?
Minns du skratten, gråten och förlåten?

Du och jag har levt hela vårt liv ihop...
Barndomen ligger bakom oss...
Vi ska skapa oss våra egna liv nu...

Dagen vi skiljs åt för att söka lyckan på egen hand...
Kommer kännas som att klippa av ett livslångt band...
Men du ska veta...
Att om du blundar och sträcker ut din hand...
Kommer jag alltid finnas där för dig...
Precis som du alltid, under alla år funnits där, för att stötta och uppmuntra mig...
Älskade storebror!
Om du visste hur mycket jag älskar dig!

----------------------------------------------

Storebror...behöver inte säga mer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar